wtorek, 29 września 2015

W drogę do lasu, czyli kilka wskazówek jak zapełnić koszyk grzybami

Cześć!

   Jeszcze nie ochłonęłam po krwawym Księżycu, a tu znowu wydarzyło się coś na co długo czekałam. Dziś z samego rana pojechaliśmy z tatą na grzyby, pierwszy raz w tym roku :-)
Można powiedzieć, że w ten sposób celebrowaliśmy rozpoczęcie jesieni :-)
Dodatkowo, cieszę się bardzo, że mogłam spędzić trochę czasu z tatą. Zupełnie niedawno przeszedł na emeryturę, więc liczę na więcej wspólnych wypadów :-)
Poopowiadam Wam trochę o dzisiejszym dniu, pokażę co udało mi się uwiecznić i na końcu dam parę wskazówek jak szukać grzybów i jak zachowywać się w lesie.



   Nie każdy urodził się zbieraczem grzybów. I nie oszukujmy się, jeśli ktoś nie lubi chociażby chodzić po lesie, nie wrzuci do koszyka nawet kilku grzybków. Dobrym przykładem będzie KN. Zupełnie nie wyobrażam go sobie w lesie. Mam wrażenie, że potknąłby się o największego grzyba i jeszcze zrobił sobie krzywdę.
   Ja też nie zbieram grzybów od zawsze. Dopiero od kilku lat z niecierpliwością czekam na sezon i palę się do każdego wyjazdu do lasu. Jak to zrobić, żeby się nie otruć? Nie noszę przy sobie atlasu grzybów, zresztą mam wrażenie, że w tych atlasach wszystkie wyglądają identycznie. Zbieram tylko jeden gatunek, który znam i którego nie sposób pomylić z czymś trującym - podgrzybki. Zastanawia mnie, co to w ogóle za nazwa "podgrzybek"? Kto to wymyślił? Czyli taki podrzędny grzyb? To czym jest w takim razie "nadgrzybek"? Ja w każdym razie podgrzybki uwielbiam i wcale nie uważam ich za jakieś takie sobie, czy pospolite grzyby.



Oczywiście dla mnie pójście do lasu nie jest tylko okazją do zbierania grzybów. Nie zobaczyłam co prawda ani lisa, ani jelenia, ani nawet jeża... Ale i tak zdjęć troszkę przybyło w folderze.

tata



Uwielbiam, kiedy promienie słońca przebijają się między drzewami.


Udało mi się znaleźć lisią norę. Raczej opuszczoną, bo nic w niej nie było, oprócz tego że była sprofanowana paczką po papierosach...


Wszystkie grzyby są piękne. Nawet te niejadalne. Pokuszę się o stwierdzenie, że zwłaszcza te niejadalne.








A tutaj, zwróćcie uwagę na tą uroczą zieloną trąbkę po lewej :-)



Znalazłam tego więcej. Nie wiem co to jest, ale jest super urocze :-)


A jak mi ktoś powie co to takiego, to wymyślę chyba jakąś nagrodę :-)


Żuczki - jedne z najpiękniejszych owadów chodzących po tej planecie.




Nie zabierzesz mi, moja kupa!
Trafiłam też na bardzo ciekawą roślinę, albo i nie roślinę. Z bliska wygląda jak rafa koralowa w środku lasu.





A to moje dzisiejsze skarby :-)



Ok, czas na tipy.

1. Nie zbieraj wszystkiego, co zobaczysz. Zbieraj tylko to, czego jesteś pewien. Jeśli nie znasz się na grzybach dobrze Ci pójdzie z podgrzybkami. Brązowy kapelusz, pod spodem żółtawa gąbka. Jeśli ma blaszki, lub jest różowy - wyrzuć.
2. Jeżeli i tak nie jesteś pewien grzybów, które masz w koszyku, lepiej żeby przebrał ci je ktoś, kto odrzuci ewentualne szatany ze zbiorów.
3. Szukaj mchu. W trawie ciężko jest cokolwiek zobaczyć. W mchu natomiast grzyby widać jak na dłoni.
4. Zaglądaj pod drzewa i krzaki, tam najczęściej coś znajdziesz.
5. Dokładnie przeszukuj obszary blisko ścieżek. Już zauważyłam, że niemal każdy wychodzi z założenia, że przy ścieżce nic nie będzie i idzie głębiej. Ja przeważnie na tym korzystam :-)
6. Nie poddawaj się jeśli zobaczysz obcięte korzonki. Ktoś już tu był? Owszem, ale rzadko kto przejrzy okolicę dokładnie. Często jest tak, że ktoś zebrał pod danym drzewem jednego grzyba, a ja znalazłam tam 3 kolejne.
5. Grzyby rosną blisko siebie. Jest jeden? Koło niego z pewnością jest ich więcej.
6. Pamiętaj, że las zawsze wygląda tak:


Więc nie pakuj się tam, jeśli grozi ci zawał od kontaktu z pajęczynami. Lasy bez pajęczyn po prostu nie istnieją.
7. Skoro już jesteśmy przy pajęczynach... Pająk powie Ci gdzie mogą być grzyby. Jak? Rachunek jest prosty: pająk = pajęczyna. Nienaruszona pajęczyna = nikt tu dziś nie szukał.
8. Zabezpiecz się dobrze przed kleszczami. Ubierz się grubo, włóż nogawki w skarpetki. Nie chcesz przecież zapłacić za koszyk grzybów wieloletnim leczeniem boreliozy.
9. Rozglądaj się nie tylko pod nogami. Nie chcesz mieć na twarzy tego:


10. Po powrocie z lasu nie zwlekaj z kąpielą, a wszystkie ciuchy od razu wrzuć do pralki. Kąpiąc się nie zapomnij o włosach. Chyba, że chcesz po paru godzinach odkryć, że przywiozłeś w nich pasażera na gapę, na przykład takiego:


11. Nie zaśmiecaj lasu! Nie będę robić wykładu o tym, jak długo rozkłada się plastik, ale tylko dlatego że każdy powinien już tą wiedzę posiadać. Traktuj las z szacunkiem. Póki co nie masz innych planet do wyboru, więc szanuj tą na której mieszkasz. W domu przecież nie rzucasz reklamówek, czy butelek po kątach, prawda?
12. Jeśli spotkasz dzikie zwierze (nawet pająka) nie krzycz, nie panikuj, nie strasz. Pamiętaj, że to jest ich miejsce bytowania. To ty wszedłeś im do domu i to ty musisz umieć się zachować.
13. Jeśli znajdziesz małe zwierzę, a w pobliżu nie ma jego matki - nie dotykaj. Nie pomożesz, a możesz wręcz zaszkodzić. Matka wie gdzie i po co zostawia swoje młode.
14. Jeśli znajdziesz ranne zwierzę - pomóż lub wezwij odpowiednie służby.
15. Jeśli znajdziesz psa przywiązanego do drzewa - nie zostawiaj go tam. Jeśli to zrobisz czeka go pewna śmierć. Niestety są na świecie bydlaki, które w ten sposób pozbywają się zwierząt.
16. Jeśli nie znasz terenu, nie masz w nim orientacji - nie jedź sam. Pomyśl, że jak się zgubisz, w nocy przyjdzie Ci wcinać surowe grzyby z koszyka.
17. Nie licz na GPS. Nie wszędzie zadziała.
18. Zawsze miej ze sobą telefon. Może będziesz potrzebował pomocy.
19. Jeżeli zobaczysz leżącego na ziemi obciętego grzyba - nie podnoś. Może ktoś, kto zna grzyby lepiej niż ty, uznał go za niejadalny? Może po prostu mu upadł, ale w tej sytuacji lepiej założyć to pierwsze.
20. Nie zrażaj się ilością ludzi w lesie. Biorąc pod uwagę jak wielu z nich żyje ze sprzedaży grzybów, nie znajdziesz kawałka lasu, po którym nikt nie chodzi.
21. W lesie się nie pali. Ani ognisk, ani papierosów.

Ufff, chyba wystarczy. To co grzybiarze? Koszyki w dłoń i w drogę :-)


Życzę miłego wtorku :-)
croak :-*

2 komentarze :

  1. Świetny wpis i zabawnie napisany, uśmiałam się od rana :D
    Jestem grzybiarzem od dziecka i pamiętam jak Babcia mawiała, że grzybków, które są Twoje i tak nikt nie znajdzie ;) :D
    Pozdrawiam i życzę owocnych wypadów do lasu :)

    OdpowiedzUsuń